Przejdź do głównej zawartości

Słowem wstępu

Czym będzie "Ars organalis"? Z założenia ma to być strona skupiająca się na wszelkich aspektach muzyki organowej, jak nazwa sama wskazuje. Nacisk kładziony będzie głównie na muzyce podczas liturgii, ale postaram się, aby literatura organowa nie pozostała w cieniu. Oprócz własnych spostrzeżeń, wiedzy i doświadczenia w tym zakresie, chciałbym aby było to miejsce wymiany uwag każdego muzyka kościelnego, który tutaj trafi i będzie miał na to ochotę.
Tematy które będę tutaj poruszał, będą bardzo szerokie, poczynając od błahych kwestii, poprzez techniczne, aż do ogólnych problemów związanych z zawodem organisty.
Mam nadzieję, że wszystko ruszy już niedługo. Tymczasem, pozdrawiam!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Pieśni protestanckie wykorzystywane w Kościele katolickim, cz. I

Najdroższy Jezu  (Herzliebster Jesu) Działalność na blogu rozpoczynam właśnie takim cyklem, jakim jest tytuł tego posta. Uważam to za bardzo ciekawy temat, a jak do tej pory znalazłem jedną publikację o takiej tematyce, w języku polskim. Cóż, moich wypocin tutaj w żadnym wypadku nie można będzie nazwać naukowymi(co najwyżej posiadającymi takie znamiona) ale publicystyką; jak najbardziej. Miałem napisać o zupełnie innej pieśni(przyjdzie na nią pora ;) ) lecz z racji, iż około dwóch tygodni temu rozpoczął się Wielki Post, dlatego zacznę pieśnią wielkopostną właśnie. Najdroższy Jezu  (tytuł w niemieckim, oryginalnym języku: Herzliebster Jesu ) jest pieśnią, do której słowa zostały napisane w 1630r. przez  poetę, Johanna Herrmanna , urodzonego w dzisiejszej Rudnej(dolnośląskie). Hymn został wydany w tomie Devoti Musica Cordis, we Wrocławiu. Melodia została dopisana 10 lat później przez Johanna Cr ügera .   Była wykorzystywana wielokrotnie ...

Pieśni protestanckie wykorzystywane w Kościele katolickim, cz. II

Kto los swój złożył w ręce Boga ( Wer nur den lieben Gott läßt walten ) Czas na powrót z tytułową serią wpisów. Dzisiaj na kolację serwuję Wam historię w/w protestanckiej pieśni. Pieśni, która jak się przekonacie, jest bardzo ciekawa pod względem treściowym, a jej melodia wprowadza specyficzny klimat w naszych umysłach. " Wer nur den lieben Gott läßt walten" została skomponowana w 1641 r. przez Georga Neumarka (1621-1681). Napisał on zarówno słowa tej pieśni, jak i jej melodię. Po raz pierwszy ukazała się ona w zbiorze Neumarka, pt. " Fortgepflantzer musikalisch-poetischer Lustwald " wydanego w Jenie, w 1657 r. Pieśń ta została włączona także do zbioru " Praxis pietatis melica " autorstwa Johanna Cr ü gera ( 1598-1662) oraz w 1704 r. wydrukowano ją w zbiorze Johanna Anastasiusa Freylinghausena (1670-1739) o tytule " Geistreiches Gesangbuch ". P ieśń składa się z siedmiu zwrotek, gdzie każda zapisana...

Pieśni protestanckie wykorzystywane w Kościele katolickim, cz. III

Słychać głos strażnika w dali ( Wachet auf, ruft uns die Stimme ) Powracając do serii wpisów o protestanckich śpiewach wykorzystywanych w kościele katolickim, chciałbym przybliżyć pieśń, w moim odczuciu, mało znaną na ziemiach polskich. Wachet auf jest kolejnym przykładem niemieckim, ale następny artykuł będzie o pieśni wywodzącej się z innego kraju i dużo bardziej popularnej. Wróćmy jednak do dzisiejszej kompozycji. Pieśń tę napisał Philip Nicolai (1556–1608) — niemiecki pastor luterański, ale również poeta. Ten luterański śpiew został opublikowany w roku 1599 razem z jego inną pieśnią Wie schön leuchtet der Morgenstern w publikacji FrewdenSpiegel deß ewigen Lebens ( Lustro radości życia wiecznego) , a został przez Nicolaia napisany w roku 1598, kiedy pracował jako proboszcz w Unnie. W tym czasie w mieście panowała dżuma, czasy więc nieprzyjemne. Strona w/w publikacji z Wachet auf . Tekst tej pieśni jest oparty głównie na przypowieści o Pannach Mądrych i...